AniekO

[FP10] Review Onze ervaring met de Dreame FP10

De Dreame FP10 is net uitgekomen en waren ontzettend benieuwd naar deze luchtreiniger.

Nu we deze luchtreiniger de eerste kleine week in gebruik hebben delen we graag onze ervaring met onze Hairslurpomatic (zoals we hem ook wel eens noemen). Ik weet hoe fijn het is om van andere gebruikers ervaringen te lezen en ik doe dat zelf dan ook altijd als ik een nieuw apparaat koop.
Nadat we de FP10 hadden uitgepakt, wat erg eenvoudig was, konden we beginnen met installeren. Ook dat was niet ingewikkeld, plastic om het filter verwijderen, een paar plakkers voor de veiligheid van transport of aanduiding hoe iets werkt/waar aanwezig.

Aanzetten en hij draait, maar we willen natuurlijk meer inzicht dus de FP10 werd ook in ons Dreame gezin oftewel onze Dreame app opgenomen.

De app is eenvoudig te bedienen, je kan makkelijk wisselen tussen de verschillende mogelijke standen (slimme reiniging, huisdierreiniging, tijdens slaap, aangepast met de hand). Ook is de verlichting op het apparaat aanpasbaar van gedimd tot helder en natuurlijk ook eenvoudig uit te zetten. Ik vind het netjes dat je ook in de app kan vinden wat het energie verbruik per dag is, wij zijn hier altijd heel bewust mee bezig en de FP10 verbruikt niet veel energie, maar het is mooi om mee te kunnen meten.

Natuurlijk zitten de bedieningsknopjes ook eenvoudig op het apparaat en deze kunnen in ieder geval niet door de kat uitgezet worden als ze de luchtreiniger als uitkijkpost gebruiken (zoals onze andere luchtreiniger die we in huis hebben).

Het effect is zichtbaar, je ziet in een kleine week al hoeveel haren er in de luchtreiniger zijn terecht gekomen en natuurlijk het is geen stofzuiger dus in de hoeken her en der liggen wel haar, maar de ronddwarrelende haren pakt die meer dan uitstekend weg.
Ook merken we verschil in geur, wij hebben 5 katten en 3 honden en we weten dat die zo hun geurtje hebben en meenemen, maar het ruikt frisser in huis, die muffe huisdierlucht is er niet.

Wij hebben ook allergieën voor huisstofmijt, hooikoorts en een klein beetje kat/hond. Hier durf ik nog geen uitspraak over te doen qua verschil. Op het moment was het wel redelijk onder controle qua allergie en was er meer een verkoudheid aanwezig, maar ik heb er wel vertrouwen in dat deze luchtreiniger ook daar een verschil kan maken als ik zie wat deze aan haar en stof weghaalt.

Daarnaast hebben wij ook de huisdierweegschaal erbij gekocht. Als dierenartsassistente vind ik het heel waardevol om het gewicht van katten goed bij te houden, omdat dit veel informatie kan geven bij ziekte. Je kunt in de app tot 5 huisdieren toevoegen en het wegen gaat heel eenvoudig. Van mij hadden dit er wel wat meer mogen zijn, maar ik snap ook dat wij meer dieren hebben dan gemiddeld.
Ook onze kleine honden tot 15 kilo kunnen we ermee wegen. Een mooi detail vind ik dat de luchtreiniger zachter gaat draaien wanneer hij detecteert dat er een dier op de weegschaal zit, maar alleen als hij op dat moment in een hogere ventilatiestand staat. Zodra het dier eraf gaat, bouwt hij het blazen rustig weer op als dat nodig is.

Een klein mooi detail, ik had nog een korte vraag over de rolborstel en de interval en ik werd binnen een paar uur zelfs op zondag beantwoord.

Laatst bewerkt door AniekO op 25-5-2026 18:54
U moet inloggen om te kunnen antwoorden. Inloggen | Register

1 Reactie

Fokje Modder 🎶 1 Verdieping
Hallo bedankt voor de review krijg steeds meer zin om 1 te halen
UID:GZ170910 NL
  • 4Berichten
  • 0Vrienden

© 2026 Dreame Forum All Rights Reserved | Support by Discuz! X5.0 Font by MiSans

Snel antwoorden Terug naar boven Ga terug naar lijst